Close Focus Wide Angle (CFWA) er en fototeknik, der traditionelt er blevet anvendt inden for undervandsfotografering, men principperne kan sagtens overføres til fotografering på land. Som navnet antyder, gælder det om at komme så tæt på motivet som muligt i forgrunden, og få det til at være en forholdvis stor del af billedet, selv hvis motivet i sig selv er småt. Samtidig skal baggrunden eller miljøet bevares i en acceptabel skarphed, hvilket giver mulighed for at fremhæve detaljer omkring motivets naturlige habitat eller omgivelser. Man bruger ofte et fisheye objektiv til CFWA, da et sådan objektiv har den fordel at kunne fokusere meget tæt på, og samtidig får man en masse af omgivelserne med som baggrund. Et fisheye-objektiv får, lige som andre vidvinkelsobjektiver, det der er tæt på til at virke større, mens baggrunden kommer til at virke mere fjern. Selvom vidvinkelsobjektiver giver stor dybdeskarphed fuldt åbne, kan det være nødvendigt at blænde ned for at få tilstrækkelig dybdeskarphed i close focus wide angle billeder. Jeg bruger ofte blænde f/16. Et fisheye objektiv forvrænger lige linjer, og får dem til at buge eller krumme indad. Undervandet er det som regel ikke et problem, da der ikke er mange naturlige lige linjer, men ovenvande kan det godt se lidt mærkeligt ud, men det giver også et anderledes udtryk. Jeg har altid været fascineret af CFWA-billeder og den måde, de formår at give et unikt indblik i motivets verden. Det lidt forvrængede perspektiv skaber en visuel dynamik og wow-effekt, som jeg godt kan lide.
For at vise hvordan verden kan se ud fra en anemones perspektiv, har jeg forsøgt at bruge CFWA teknikken mens jeg fotograferede de små forårsblomster. Jeg placerede kameraet helt nede i skovbunden, lige foran anemonen, og her mener jeg få centimer fra blomsten. Samtidig har jeg brugt en blitz til at oplyse blomsten, da anemonen er hovedmotivet, og jeg ønskede at fremhæve dens detaljer i det dunkle skovmiljø. Ved brug af blitz får jeg også bedre kontrol med lyset i baggrunden, da jeg ved at gøre lukkertiden kortere kan få baggrunden mere mørk i forhold til forgrunden som er oplyst med blitz.